KURSUS:
Grundkursus i Dynamisk assessment

– Lær hvad dynamisk assessment er og hvordan det kan styrke afdækning af børn og unges færdigheder og læringspotentiale

Kursusdatoer: 9.-10. januar 2025

Sted: Svendborg

Pris: 4900 kr.

Om kurset

Kurset giver en solid grundforståelse af dynamisk assessment. Kurset er især for dig som arbejder med afdækning, undersøgelse, rådgivning af børn og med indlærings-, udviklings- og adfærdsproblematikker.

Underviser på kurset er autoriseret psykolog Jens Wilbrandt, med mangeårig erfaring som både praktiker og underviser i dynamisk assessment.

På kurset vil du få:

  • Viden om det teoretiske og historiske grundlag for dynamisk assessment
  • Forståelse af forskellene mellem dynamisk assessment og andre assesment-metoder
  • Forståelse af hvornår dynamisk assessment er et relevant redskab
  • Indblik i hvilke informationer om barnet som vi kan opnå gennem dynamisk assessment
  • Viden om grundlæggende kognitive færdigheder og hvordan de kan aktiveres og styrkes gennem samspil og kommunikation
  • Indsigt i Den Kognitive Færdighedsmodel – et redskab til at forstå børns kognitive færdigheder
  • Inspiration til hvordan du kan udvide din praksis, så du opnår en dybere forståelse for børn og unges udfordringer og viden om deres udviklingspotentialer

Om dynamisk assessment (forkortet DA)

Dynamisk assessment er en testmetode og -tilgang som fokuserer på at afdække børn og unges læringsprocesser og potentiale for kognitiv udvikling.

Tilgangen bygger blandt andet på de kognitive udviklingspsykologers Vygotsky og Feuerstein’s arbejder, og udgør et værdifuldt supplement til andre assessmentmetoder (normreferende testning, spørgeskemaer, observation, interview).

Dynamisk assessment er relevant i pædagogisk-psykologiske rådgivningssammenhænge både indenfor normalområdet og specialområdet. Metoden har særlig relevans i forhold til børn og unge der har indlærings-, udviklings- eller adfærdsproblematikker.

Målgruppe

Kurset retter sig bredt mod psykologer, audiologopæder, pædagogisk-psykologiske konsulenter, inklusionskonsulenter og -vejledere, og andre pædagogisk-psykologiske kompetencemedarbejdere med behov for at kunne lave praksisnær afdækning af elevers kognitive udfordringer og læringspotentialer. Det kan være som er ansat i PPR, i skoler eller børnehaver hvor du har en rådgivningsfunktion i forhold til pædagogisk personale, eller fordi du af andre årsager har brug for at opnå en solid forståelse som grundlag for pædagogiske indsatser.

Et grundkursus med mulighed for yderligere kompetenceudvikling

Hvis man vil udvikle solide kompetencer indenfor dynamisk assessment, har man brug for både forståelse, materialer og færdigheder. 

Grundkurset kan tages som selvstændigt kursus eller kan kombineres med kurserne:

  • Dynamisk assessment: Redskaber & Færdigheder (kursus 2) – læs mere HER
  • Dynamisk assessment: Få det til at virke i din praksis (kursus 3) – læs mere HER
 

Praktiske forhold

Sted: Kurset afholdes 9.-10. jan 2025 i Svendborg. Ved op til 8 deltagere afholdes kurset i vores egne lokaler: Vestergade 5, 2. sal, 5700 Svendborg. Ved flere end 8 deltagere rykkes kurset til eksternt.

Pris: 4900 kr. inkl. undervisning, undervisningsmaterialer, og kursusforplejning. Prisen dækker ikke overnatning. For offentlige kursusbetalere og momsregistrerede virksomheder tillægges kursusprisen 25 % moms.

Program for kurset

Kurset forløber over to dage som dækker følgende indhold:

Dag 1

  • Grundforståelse og grundlag for DA
  • Grundprincipper i anvendelse af DA
  • Videocase
  • Intervention i DA: Principper og praksis
  • Konkrete video-eksempler og øvelser
 

Dag 2

  • Grundlæggende kognitive færdigheder som DA kan afdække
  • Færdighedsprofiler og aktivitetsanalyser
  • Centrale forskelle mellem DA og andre assessment-metoder
  • Forskningsmæssig viden om DA
  • Formål, målgrupper og kontekster hvor DA er relevant

 

Anbefalet litteratur (ikke obligatorisk)

  • Wilbrandt, J. og Wilbrandt, S. (2024): “Dynamisk assessment. Et vigtigt redskab”, Audiologopædisk Tidsskrift
  • Haywood, C. og Lidz, C. (2007): “Dynamic Assessment in Practice. Clinical and Educational Applications. Cambridge University Press
  • Damon, G. og Røgilds, L. (2013): “Dynamisk Assessment som psykologisk-pædagogisk redskab. En introduktion til Reuven Feuersteins teori og metode”. Dansk Psykologisk Forlag.

Ekstra viden

Uddybende om dynamisk assessment

Dynamisk assessment bygger på socialkonstruktivistiske teorier (blandt andre Vygotsky) og forståelsen af det sociale samspils betydning for udvikling af kognitive færdigheder. Dynamisk assessment fik sin første konkrete udformning i 1979, hvor den kognitive udviklingspsykolog Reuven Feuerstein udviklede det første dynamiske assessment-batteri: Learning Potential Assessment Device (LPAD).

Dynamisk assessment har som fokus at undersøge læringsprocesserne og potentialerne hos barnet/den unge. Grundpræmisserne i dynamisk assessment er forskellige fra den normbaserede statiske testning som vi kender og er blandt andet kendetegnet ved følgende:

  • Vi undersøger selve læringspotentialet frem for personens nuværende færdighedsniveau. Vi har derfor lov til at hjælpe, guide og mediere undervejs i processen
  • Grænsen for hvad barnet kan præstere selvstændigt betragtes ikke som et stop-kriterie for assessment. Dynamisk assessment fortsætter derfor, der hvor anden testning som hovedregel stopper for at skabe viden om hvordan man kan overkomme udfordringer og barrierer
  • Vi arbejder ofte i et test-intervention-test format, som giver os mulighed for systematisk at se effekten af den tilbudte guidning og støtte. Ved at anvende statistisk sammenlignelige opgaver før og efter interventionsdelen, får vi mulighed for systematisk at evaluere effekten af interventioner
  • Vi fokuserer ikke primært på præstationens kvantitative aspekter (antallet af korrekte løsninger og fejl), men på de grundlæggende færdigheder og strategier som bliver eller ikke bliver passende aktiveret i forbindelse med opgave- og problemløsning (de kognitive processer og færdigheder)

 

Da Feuerstein udviklede sine teorier om kognitiv modificerbarhed var neuropsykologien og hjerneforskningen på et meget tidligt stadie. Nutidig dynamisk assessment er tæt relateret til nyere neuropsykologisk viden, herunder moderne viden om neuroplasticitet og netværk i hjernen. 

Dynamisk assessment er særlig relevant i forhold til børn og unge med lette til omfattende indlærings- og udviklingsforstyrrelser eller forsinket udvikling, hvor den bidrager med værdifuld viden som ikke kan opnås gennem standardiseret kognitiv testning.

Neuroguide´s kompetencer indenfor dynamisk assessment

Hos Neuroguide har vi mangeårig erfaring med dynamisk assessment. Vi har certificering og træning i de mest udbredte og anerkendte dynamiske assessment-batterier og redskaber, herunder Learning Propensity Assesment Device, Dynamic Asssessment of Younger Children, Cognitive Abilities Profile, Mindladder, Application of Cognitive Functions Scales og Improving Learning through Dynamic Assessment.

Vi har gennem en længere årrække afholdt internationale kurser i Dynamisk Assessment og varetaget kurser og uddannelsesforløb for en danske PPR-enheder. Vi er godkendt someneudbyder og -undervisere i Skandinavien af de dynamiske tests fra Dayc (Dynamic Assessment of Younger Children), som er de forskningsmæssigt mest velunderbyggede dynamiske tests.

Dynamisk assessment integrerer metoderne fra medieret læring (mediated learning experience, MLE) i assessment-processen og vi har hos Neuroguide kvalificeret os og opnået certificering indenfor en række tilgange indenfor medierede læringstradition, herunder: Bright Start, Instrumental Enrichment, Cognitive Enrichment Advantage og Systematic Concept Teaching. Også indenfor disse programmer har vi udbudt en række internationale og danske kurser.

Vi har løbende udviklet og forfinet forståelsesramme og materialer som understøtter og styrker brugen af dynamisk assessment i praksis, herunder har vi udviklet den Kognitive Færdighedsmodel™, Den Kognitive Læringskuffert™, FundaMental Tactile Learning™, samt en række dansksprogede vejledninger til dynamisk assessment.

Den Kognitive Færdighedsmodel

Forståelsesrammen for kognitive færdigheder, som præsenteres på kurset, tager udgangspunkt i Den Kognitive Færdighedsmodel™ – en model som binder bro mellem DA og moderne viden om kognitive færdigheder. Modellen er samtidig en pædagogisk rettet model som skaber bro fra assessment til pædagogisk praksis og interventioner. Den Kognitive færdighedsmodel™ dækker de centrale kognitive færdighedsområder som er relevante i dynamisk assessment. Modellen:

  1. Skaber overblik og udgør et stærkt analytisk redskab i den dynamiske afdækningsproces
  2. Hjælper med at opstille pædagogiske udviklingsmål og identificere aktiviteter og veje til at forfølge målene
  3. Sikrer at vi både ser på alle aspekter af barnets kognitive funktionsmåde i sammenhæng, herunder både barnets informationsbearbejdning, kognitive færdigheder og barnets grundlæggende forholdemåde i læringssituationer
  4. Bevare nuancer og grundighed i forståelsen af kognitive færdigheder, som er nødvendig for ikke at oversimplificere barnets kognitive funktionsmåde, styrker og udfordringer
  5. Giver en systematisk over overordnet forståelsesramme for den dynamiske assessment som både styrker testning, analyse og rådgivning på måder som styrker anvendelighed af assessment i den pædagogiske praksis
 

Der er mange modeller for at forstå menneskers indre liv, men det unikke ved Den Kognitive Færdighedsmodel™ er at den arbejder på et analytisk og detaljeret niveau, samtidig med at den læner sig så langt mod pædagogisk praksis som muligt. Der er derfor ikke langt fra modellen til at skrive relevante kognitive udviklingsmål, udvælge pædagogiske træningsindsatser og -materialer, og forfølge de læringspotentialer der er overalt i hverdagens aktiviteter, både hjemme, i institutionen og på skolen.

Den Kognitive Færdighedsmodel™ bygger på omfattende psykologisk viden om børns udvikling, intelligens og sociale forståelse. Derudover er den inspireret af Vygotsky, Feuerstein og andre som har inddelt kognition i mikrokognitive funktioner, som fx opmærksomhedsstyring, selvregulering, arbejdshukommelse, impulsivitet og læringstilgang. Men først og fremmest har modellen fået sin styrke gennem afprøvning i praksis, feedback og videreudvikling ud dens anvendelighed i praksis i skoler, institutioner, PPR og for forældre.

Dette website anvender 1. og 3. parts cookies til teknisk funktionalitet samt trafikmåling og brugermåling for at optimere vores website og levere den bedst mulige service og brugeroplevelse. Hvis du navigerer videre på sitet uden at ændre dine indstillinger, antager vi, at du accepterer at modtage alle cookies fra vores hjemmeside.