KURSUS:
Sprog og begreber som motor for tænkning og læring

– Hvordan systematisk udvikling af børns begreber kan åbne udviklingsmuligheder

Tidspunkt: 22.-23. april 2024

22. april kl. 10-17

23. april kl. 9-16

Sted: Børnespecialisterne, Bronzevej 11, 5250 Odense SV

Om kurset

Vores sprog og begreber spiller en central rolle for vores kognitive processer – for blandt andet opmærksomhed, tænkning, læring og kommunikation.

  • Når jeg skal styre min opmærksomhed og lede efter noget ser jeg efter… farver, former, materialer, størrelser, overflade mm
  • Når jeg skal sammenligne ting, sammenligner jeg ud fra begrebsmæssige egenskaber.
  • Når jeg skal regne ud hvad der mangler, så bruger jeg mine begreber til at tænke over hvad der mangler
  • Når jeg skal rydde op, så organiserer jeg ting i grupper ud fra deres begrebsmæssige egenskaber og kategorier

Det er derfor afgørende understøtte børns udvikling af et godt begrebsapparat for at sikre et godt fundament for deres tænkning og læring.

Kurset formidler en kombination af forståelse, metoder og materialer som bruges til systematisk at udvikle og træne børns begrebsmæssige fundament. Kursets indhold bygger på professor Magne Nyborgs grundlæggende arbejde og forskning i begrebsundervisning, og integrerer nogle af de praktiske metoder og konkrete materialer som er udviklet i forlængelse af hans arbejde.

Gennemgående underviser er psykolog Simon Wilbrandt, som har omfattende erfaring med at understøtte børns kognitive udvikling. Som en del af kurset får I adgang til en lettilgængelige og praksisrettede materialer som I kan tage direkte med hjem og bruge i jeres arbejde.

Vigtigheden af et veludviklet begrebsapparat

Man har gennem mange år vidst at begrebsmæssig forståelse er afgørende for kognitiv udvikling og læring – ikke kun i forhold til kommunikative færdigheder, men i lige så høj grad som redskab til:

  • Systematisk og fokuseret at indsamle oplysninger om verden
  • Sammenligne og organisere det vi opfatter
  • Fundament for logisk tænkning og læring

 

På trods af denne viden har der tidligere manglet systematiske, effektive og velunderbyggede metoder og materialer til udvikling af børns begrebsapparat, som er praktisk anvendelige for lærere, andre fagprofessionelle og forældre. På dette kursus får du adgang til materialer som gør det let at komme i gang.

Redskaber og metoder

De fleste børn udvikler deres begrebsapparat gennem almindelig kommunikation og samspil. Men for mange børn er der behov for, at vi bruger ekstra opmærksomhed på at støtte denne udvikling. Og selv for børn som spontant udvikler begreber i hverdagen, kan der være store fordele ved målrettet at styrke udviklingen af deres begrebsapparat. Heldigvis kan man med små ændringer i hverdagen og brug af nogle meget konkrete metoder, styrke udviklingen af begrebslig forståelse. For mange børn kræver det blot at man går lidt ekstra på opdagelse i hverdagsmiljøet og lære at se gennem vores begreber. Og for børn med ekstra store vanskeligheder findes der en lang række materialer som kan bruges til mere struktureret og målrettet undervisning i begreber.

Formål med kurset

Deltagerne vil i løbet af kurset blive præsenteret for:

  • Et overblik over betydningen af begrebsapparat for børns, læring, perception, problemløsning, abstrakt forståelse og tænkning
  • En gennemgang af de centrale begrebsområder som det er vigtigt at børn støttes i at lære
  • Konkrete metoder til systematisk indlæring af grundlæggende begrebsområder
  • Den underliggende teoretiske læringsforståelse som Magne Nyborg har udviklet
  • Introduktion til begrebsbaseret afkodning – en central og betydningsfuld kognitiv proces
  • Inspiration til en lang række forskellige begrebsbaserede afkodnings-aktiviteter
  • Konkret afprøvning og træning af dine færdigheder i brugen af metoder og -materialer
  • Begrebssystemers betydning for kommunikation og skolefaglig læring

 

Praktiske forhold

Tidspunkt: 22.-23. april 2024 (dag 1 kl. 10-17/dag 2 kl. 9-16)

Sted: Børnespecialisterne, Bronzevej 11, 5250 Odense SV (link til placering her)

Pris: 4900 kr. ekskl. moms (6125 kr. inkl. moms)

Deltagerne

Kurset henvender sig til lærere, pædagoger, pædagogiske konsulenter, psykologer, logopæder og tale- og hørekonsulenter, ergoterapeuter og andre fagfolk, der arbejder med at støtte børns og unges kognitive og kommunikative færdigheder. Forældre med forudgående erfaring med kognitiv træning er også meget velkomne til at tilmelde sig kurset.

Kurset fokuserer primært på udvikling af begrebsapparat hos børn i alderen 2-9 år eller tilsvarende sprogligt og kognitivt niveau.

 

Kursusmaterialer

På kurset vil I blive præsenteret for og få adgang til en række konkrete redskaber som du kan tage med dig hjem og bruge. Dette inkluderer adgang til det omfattende digitale undervisningsmateriale og bogmaterialet ”Systematic Concept Teaching”, som er udviklet af Hansen & Morgan. En introduktion til dette materialer og købsmuligheder kan findes på www.sctresource.com. Men melder du dig til kurset behøver du ikke selv købe det, for adgang til materialet er inkluderet i kurset.

Kursusudbyder og underviser

Kurset udbydes i samarbejde mellem Neuroguide og Børnespecialisterne, som begge er specialister i at understøtte børns udvikling!

Undervisningen varetages af en af psykolog Simon Wilbrandt fra Neuroguide.

Simon Wilbrandt er psykolog som har specialiseret sig inden for børns udvikling og trivsel. Hans fokusområder er blandt andet børns kognitive udvikling, motivation og overførsel af færdigheder. Han har efteruddannet sig inden for medieret læring, neuropædagogik og børns udfordrende adfærd og har i flere sammenhænge arbejdet med udvikling af lærings- og træningsmateriale, som understøtter udvikling og trivsel hos børn. Simon Wilbrandt arbejder i Neuroguide med undervisning og kompetenceudvikling, assessment, kognitive træningsforløb og forældrerådgivning og formidler også dette gennem podcasten ’Forunderlige Børn’.

kelly_web2

Vi har på tidligere kurser været så heldig at Kelly Morgan, medudvikler af systemet “Systematic Concept Teaching”, har bidraget med online oplæg på kurset og håber også på dette kursus at kunne tilbyde denne mulighed. Kelly Morgan er audiologopæd i USA og kan bidrage med særlig viden og erfaring fokus på begrebsbaseret afkodning og brugen af systematisk begrebsundervisning som audiologopæd. Kelly har arbejdet som audiologpæd i mange år i forskellige uddannelsesmiljøer i det offentlige skolesystem i Los Angeles og Seattle i USA. Han har bred erfaring med implementering af SCT-modellen for børn med moderate til svære indlæringsproblemer.

Dette website anvender 1. og 3. parts cookies til teknisk funktionalitet samt trafikmåling og brugermåling for at optimere vores website og levere den bedst mulige service og brugeroplevelse. Hvis du navigerer videre på sitet uden at ændre dine indstillinger, antager vi, at du accepterer at modtage alle cookies fra vores hjemmeside.