Du finder altid det du leder efter 🔍👀
af Simon Wilbrandt
"Grundlæggende færdigheder er dem som har været relevante for børn i 100 år og som vil være relevante de næste 100 år"
Så når vi støder på Lasse som forstyrrer i klassen og ikke laver matematik, hvilke færdigheder blev han mon så udfordret på? Ja, lad os være nysgerrige og komme med et par hypoteser. Måske var det selvreguleringen, som udfordrede Lasse, fordi matematik var både kedeligt og svært for ham. Måske opfangede han slet ikke, at andre syntes han var irriterende, fordi han havde svært ved at sætte sig i deres sted. Eller måske var kravet til hans opmærksomhed og koncentration for stort over sådan en lang skoledag.
Vi kunne også have forklaret det med en diagnose eller en opvækst uden, at der blev sat grænser. Måske også sande forklaringer, men uden at give os en pædagogisk retning.
3) Den Kognitive Færdighedsmodel
Hvis du er nysgerrig på en børns grundlæggende færdigheder, så tjek Den Kognitive Færdighedsmodel ud. Det er en omfattende struktur og et sprog før børns grundlæggende færdigheder. med sådan et begrebsapparat har vi mulighed for at lede efter det rigtige og det konstruktive 🙂
1) Hvad kan der ligge bag et barns adfærd? En diagnose, dårlig opvækst, faglige kompetencer, utrænede færdigheder? Det er et vigtigt spørgsmål, for vi finder det vi leder efter. Fx leder psykiatrien i Slagelse mere efter autisme end den i Nyborg. Og på trods af ikke at være adskilt af meget andet end en bro, har det resulteret i, at der er 650% flere under 18 der har autisme i Slagelse end i Nyborg.
Kigger vi fx efter diagnoser, finder vi diagnoser. Ser vi barnet som problemet, så finder vi at barnet er problemet. Og det er eksempler på hvad Ross Greene kalder blindgydeforklaringer. Andre eksempler kunne være ”Han vil altid bestemme”, ”det er pga. hendes dårlige barndom”, eller ”han har autisme”.
Men hvad kan man så kigge efter for ikke at ende i en blindgyde?
2) Grundlæggende færdigheder
Én måde at undgå blindgyderne er at lede efter barnets grundlæggende færdigheder. Grundlæggende færdigheder er fx selvregulering – evnen til at stoppe sig selv og bevare roen når noget er frustrerende. Det er også at holde fokus på det samme over tid, at lægge en plan og sætte sig i andres sted. Det interessante ved grundlæggende færdigheder er, at de har været relevante for børn for 100 år siden og de vil også være relevante om 100 år. Og så er det færdigheder de fleste børn udvikler i løbet af barndommen.