Oplæg og kurser

Når vi afholder oplæg, workshops og kurser for forskellige institutioner, så starter vi altid med en dialog om behov og forventninger. For det meste ender det med en unik og skræddersyet dag, som matcher eleverne og personalets daglige dilemmaer.

Men mange skoler står i samme udfordringer, så af og til er der ikke brug for at opfinde den dybe tallerken.

Her er et katalog med vores mest populære kurser, som naturligvis justeres til, så de passer til jer.

Skærmbillede 2023-03-23 143415
Oplaeg_fremad
Kompleks autisme
Når autismen blandes med andre udfordringer, støder man på utraditionelle udfordringer. Hvad gør man fx når autismen har brug for ro og struktur, men ens ADHD hele tiden sætter nye ting i gang? På dette kursus arbejder vi med, hvordan man forstår og håndterer kompleks autisme
Inklusion i grundskolen
Hvad skal være til stede for at inklusionen har de bedste odds? Og er inklusion altid vejen frem? Kurset giver en forståelse af de udfordringer man typisk ser hos inkluderede elever. Du får en specialpædagogisk værktøjskasse, og så finder ud ud af, hvorfor inklusion nogle gange bør vendes på hovedet.
Neuropædagogisk grundkursus
Omdrejningspunktet er en praksisnær model for kognitive funktioner. Vi arbejder med, hvordan man kan forstå jeres målgruppes typiske udfordringer, hvordan man skaber mestring for dem. Og så går vi på jagt efter udviklingspotentialer i jeres hverdagsaktiviteter.
Selvom du ikke har en diagnose, er du måske ikke normal
Gennem sansebedrag og humoristiske eksempler stiller kurset spørgsmålstegn ved normalitet. I oplever hvordan jeres hjerne arbejder dysfunktionelt, og får lejlighed til at reflektere over menneskesyn og om vi alle faktisk har brug for specialpædagogik.
Udvikling i fokus hos mennesker med diagnoser
Diagnoser er ikke anvendelige som pædagogisk praksis. Du bliver præsenteret for et alternativt bud på, hvordan man kan forstå mennesker med særlige udfordringer - en nuanceret analyse af udfordringer og svagheder, og hvordan miljøet spiller en central rolle.
Kan specialpædagogik bremse udvikling?
Specialpædagogik er essentiel. Men bruges den forkert risikerer vi at frarøve børn deres udviklingspotentiale og muligheder. Kurset tager fat i, hvordan man får maksimal effekt af specialpædagogikkens redskaber og muligheder.
Se vores kursuskatalog
Flere kurser her
Previous slide
Next slide

Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde

Når vi kobler neuropædagogik og neuropsykologi, så gør vi det ud fra vores kognitive færdighedsmodel. Den er udviklet som et praksisnært redskab, som vi kan bruge til at forstå børns styrker og udfordringer, men mindst ligeså vigtigt forstå, hvilke kognitive krav vi i virkeligheden stiller i hverdagen.
 
Med kendskab til denne model vil man have et målsætningsværktøj, som stikker dybere end adfærdsniveauet, så man i målsætningen automatisk berører vejen derhen.
 
Man vil også have bedre forudsætninger for at analysere situationer, hvor barnet reagerer uhensigtsmæssigt. Denne analyse handler om, 1) hvilken adfærd man så, 2) hvilke kognitive funktioner hos barnet, som blev udfordret, 3) hvilke kognitive funktioner som var påkrævet i situationen for at lykkes, og 4) hvilken særlig ydre belastning, som var til stede.
 
Til modellen er koblet værktøjer til hvilke tiltag analysen pege henimod, og her er der fx konkrete vejledninger til at arbejde med træning af hver enkelt kognitive funktion.

Dette website anvender 1. og 3. parts cookies til teknisk funktionalitet samt trafikmåling og brugermåling for at optimere vores website og levere den bedst mulige service og brugeroplevelse. Hvis du navigerer videre på sitet uden at ændre dine indstillinger, antager vi, at du accepterer at modtage alle cookies fra vores hjemmeside.