Undgå pædagogiske blindgyder 🚧 🛑

af Simon Wilbrandt

Når vi støder på konflikter eller udfordrende adfærd hos vores børn, er det naturligt at spekulere over årsagerne bag. Det er første skridt på at skabe den nødvendige forandring i barnets liv!

Men der findes mange typer af forklaringerne og nogle af dem skal vi sortere fra. Det mener Ross Greene i hvert fald, for blindgyde-forklaringer hæmmer vores mulighed for at løse de udfordringer vi står overfor.

1. Blindgyde-forklaringer

Blindgyde-forklaringer er måder at forklare adfærd, som ikke nærmer sig en pædagogisk handling – altså det siger intet om, hvad vi kan gøre for at ændre situationen. Eksempler:

 

🛑Han har ADHD

🛑 Det er fordi hun har haft en dårlig barndom

🛑 Han er midterbarn

🛑 Hun vil altid have sin vilje

 

Om disse er sande eller ej, må vi finde andre forklaringsmåder, når det er os der har ansvar for barnets trivsel og udvikling.

 

Vi må forklare børns adfærd på måder der hjælper os videre

2. Produktive forklaringer

 

Disse forklaringer skiller sig kort fortalt ud ved at nærme sig en pædagogisk handling – typisk enten at give støtte eller justere på kravene til barnet. Et eksempel kunne være:

 

🛤 Barnet har svært ved at holde mange informationer i hovedet på én gang, særligt når lydniveauet er højt. Så vi må give en del af informationerne visuelt, så han kan vende tilbage til dem når han glemmer dem, og/eller ændre lydniveauet.

 

Vil du høre mere om bl.a. pædagogiske blindgyder, så kan du tilmelde dig vores neuropædagogiske kursus i september: https://neuroguide.dk/neuropaedagogik-sikrer-barnets-udvikling/

 

Eller booke mig til at afholde en workshop om samme emne: Inspiration til denne findes i vores kursuskatalog: https://neuroguide.dk/eksempler-pa-tidligere-kurser/Vi m

Leave a Reply