De 5 vigtigste årsager til at skiskolen skaber fantastisk læring
De 5 vigtigste årsager til at skiskolen skaber fantastisk læring
Midt i min ferie stødte jeg på denne skønne læringssituation, som jeg bare måtte dele!
Skiskolen har på mange måder svære forudsætninger for at skabe læring.
Eleverne fejler utallige gange – vælter, kører ufrivilligt baglæns, går i stå osv.
Undervisningen efterlader eleven udmattet og øm
Den trænede færdighed er langt fra livsnødvendig
Og så har vi ikke en gang talt om de forfærdelige skistøvler. Alligevel er skiskolen et succesfuldt læringsrum, men hvad skyldes det?
1. Læreren som rollemodel
Skilæreren tager selv skiene på og kører forrest, viser frem for passivt at forklare. Hvor kunne du ‘tage skiene på’ for at hjælpe børn omkring dig?
2. Frihed inden for læringsrammen
Der er en ramme – man skal fx lære at dreje eller bremse. Men eleven kører selv ned ad bakken med frihed til at eksperimentere og prøve forskellige muligheder. Giver du børn omkring dig frihed til at lege og eksperimentere?
3. Tydelig oplevet mestring
I skiskolen er det soleklart, at man udvikler sig. Bakken der før var svær, er nu nem. Og kæmpede man før med at bremse, så mestrer man det nu. Støder børnene omkring dig på ting der før var svære, og mærker at de nu mestrer dem langt nemmere?
4. Oplevelsen over resultatet
I skiskolen er oplevelsen det primære succeskriterie. Det må ikke være kedeligt eller ubehageligt – og så kommer læringen bagefter.
5. Indre motivation og engagement
Omdrejningspunktet i skiskolen er motiverende og skaber engagement hos eleverne. Det er helt centralt for læringen, for uden dette ville eleven give op første gang de kæmpede sig fremad uden at rykke sig en centimeter, eller når de væltede tre gange på børnebakken mens børn halvt så gamle som dem susede forbi. Engagement skubber tolerancen for udfordring og frustration!
Ud over de 5 helt centrale pointer, som kan tages med i klasseværelset eller fritidsaktiviteten, så har skiskolen naturligvis også et fantastisk fysisk læringsmiljø, en god normering og succesfuld differentieret undervisning. Det også vigtigt, men ikke altid lige så let for os at ændre på.
Jeg væltede på ski lige før, men det er sjovt, så jeg tager lige en tur til!