Den Kognitive Færdighedsmodel™

Børns udvikling er fantastisk og sker ofte helt af sig selv, hvis bare vi giver barnet tid og omsorg. Men nogle børn har brug for lidt ekstra støtte fra omverden for at udvikle de kognitive færdigheder, som er centrale for at lykkes både som barn og voksen.

Det kan vi heldigvis give dem, men det kræver: at vi kender de kognitive færdigheder, at vi kan spotte dem hos børn omkring os, og at vi ved hvordan man hjælper udviklingen på vej.

Hvad er Den Kognitive Færdighedsmodel

Det er vigtigt at se bagom barnets adfærd. For samme adfærd kan have forskellige årsager, og ved udfordringer er årsagerne typisk færdigheder, barnet endnu ikke har udviklet.

Den Kognitive Færdighedsmodel er en intuitiv og dybdegående måde at forstå børns kogni-

tive færdigheder. Kognitive færdigheder er fx dem vi bruger til at styre vores fokus, stoppe os selv og sætte os i andres sted. Det er altså helt universelle færdigheder, som er vigtige for alle børn – både i dag, for 100 år siden og om 100 år.

Formålet med modellen er give et overblik og et sprog for børns kognitive færdigheder. For kun med sådan et sprog kan vi i fællesskab arbejde bevidst med at udvikle de universelle færdigheder hos børnene.

Pædagogisk anvendelighed i fokus

Den Kognitive Færdighedsmodel er skabt så den spiller nemt sammen med praksis, men uden at gå på kompromis med den dybdegående forståelse. Det omfattende teoretiske grundlag vil man straks få øje på i modellens opbygning med 69 færdigheder inddelt på tre niveauer. 

For de fleste er det inspirerende at se alle færdighederne i en struktureret ramme, men det kan også være overvældende. Derfor følger der med modellen en række redskaber til hvordan:

  • man bruger modellen i forskellige situationer

  • man forstår de enkelte færdigheder

  • man taler med børn om færdighederne

I den pædagogiske virkelighed støder man ofte på børn, der har brug for at arbejde både kognitivt, personligt og følelsesmæssigt. Så selvom modellen primært har et kognitivt fokus, indgår der alligevel et mere følelsesmæssigt og personlighedsmæssigt lag for at gøre modellen mere anvendelig i virkelighedens verden.

Modellens redskaber

Der hører 5 primære redskaber til modellen:

1) Definitionslisten, hvor man på én sætning får en dybere forklaring af, hvad en færdighed går ud på. 

2) Sprog i børnehøjde, hvor modellen er oversat til et sprog, der fungerer i dialog med børn. 

3) Interventionsredskabet, som fører en fra udfordrende situation til passende intervention. 

4) Vurderingsredskabet, som via en række refleksionsspørgsmål peger på barnets styrker og udfordringer.

5) Samarbejdsredskabet, som hjælper med at finde de aktiviteter og steder i hverdagen, hvor det er muligt at udvikle de færdigheder, barnet har brug for.

Det Kognitive Vurderingsredskab
Hvad er et barns styrker og svagheder? Vi har ideer om det, men det er stadig svært at svare på. Dette redskab guider refleksionen med en række spørgsmål, så det bliver nemmere at nå frem til.
Det Kognitive Interventionsredskab
Et barn råber tit af andre, og vi bliver nødt til at gøre noget. Men vi kan ikke bare sætte et mål om, at barnet ikke skal råbe. Vi må kende årsagen og afdække muligheder. Dette redskab når fra udfordring til intervention i 5 skridt.
Det Kognitive Samarbejdsredskab
Der er altid mange voksne omkring et barn. Og det betyder stort potentiale, men også krav til samarbejde. Dette redskab er ikke noget særligt. Men det giver en nem måde at undersøge, hvilke udviklingspotentialer der er og hvem der kan gøre hvad.
Aktivitetsanalysen
Uno er et fantastisk spil. Men for nogen er det for svært - for andre for nemt. Men Uno kan spilles på 100 forskellige måde og dermed kan vi tilpasse det både i sværhedsgrad, men også ift hvad vi gerne vil arbejde med hos et barn.
Previous slide
Next slide

Samarbejde

Den Kognitive Færdighedsmodel er formet af den virkelighed, den skal bruges i. Lærere, pædagoger, psykologer og skoleledere fra både almen- og specialområdet har evalueret, testet og givet feedback. Den proces har varet flere år og givet anledning til mange justeringer – både store og små.

Det er i samarbejdet med praksis, at mange af de redskaber der følger med til modellen er blevet til. Typisk er det startet med en efterspørgsel, fordi lærere og pædagoger fx har stået i et klasseværelse eller siddet med en elevplan og manglet redskabet for at kunne føre modellens teoretiske viden helt ud, hvor den når barnet. Og efter de har testet redskabet, er det blevet forbedret ud fra deres feedback.

“Jeg har fået mange flere nuancer på den enkelte elevs underliggende udfordring og mine muligheder for at skabe forandring”
– Specialskolelærer

Om os

Modellen er udviklet af os – Jens og Simon Wilbrandt. Vi er to psykologer med ekspertise inden for specialpædagogik, neuropsykologi og børns trivsel og udvikling. Vi arbejder bredt på børneområdet, men har særlig erfaring med børn med indlærings- og udviklingsudfordringer, fx autisme og ADHD. I vores arbejde med skoler, dagtilbud, PPR og bosteder afholder vi kurser, foredrag, supervision og forældrerådgivning. Derudover bruger vi en del tid på udviklingsarbejde og anden kompetenceudvikling, fx med Den Kognitive Færdighedsmodel, Den Kognitive Læringskuffert og podcasten ’Forunderlige Børn’.

Ude i virkeligheden

Det siger folk om modellen

Dette website anvender 1. og 3. parts cookies til teknisk funktionalitet samt trafikmåling og brugermåling for at optimere vores website og levere den bedst mulige service og brugeroplevelse. Hvis du navigerer videre på sitet uden at ændre dine indstillinger, antager vi, at du accepterer at modtage alle cookies fra vores hjemmeside.